למה לא לרוץ לצילומי הדמייה?

האם באמת צריך לצלם אותי? מתי באמת נחוץ לבצע צילומי הדמיה?

כמה פעמים הגעתם לרופא עם תלונה על כאבים וללא תשאול רציני או מעמיק הוא ישר הפנה אתכם לביצוע צילומי הדמיה, כגון: מיפוי עצמות, רנגטן, CT או MRI, והצילומים חזרו ללא תשובות בקשר לבעייתכם.

האם לא שאלתם את עצמכם, האם באמת היה נחוץ לצלם (=להקרין) אותי? האם הטיפול שכעת מוצע לי ע"י הרופא השתנה בעקבות הצילום? ברוב המקרים התשובה היא שלילית, לא היה צורך לצלם וגם הטיפול לא השתנה. אז למה היה צורך לצלם? התשובה מאד פשוטה, לא היה שום צורך!! אתם וודאי שואלים איך זה יכול להיות?

כעת אסביר: לפני עידן מכשירי ההדמיה, שבחלט הוסיפו מימד חדש לרפואה ולשלילת פתולוגיות, שלטו הבדיקות הקליניות (הגופניות). בדיקות קלינקיות הינן הליך באמצעותו התרפיסט חוקר את גופו של המטופל, כשהוא תר אחר סימני מחלה אשר יחד עם התשאול הרפואי מסייעים בקביעת האבחנה ותוכנית טיפול. בדיקות אלו כוללות: התבוננות, מישוש, ניקוש, האזנה, ובדקיות מסויימות, כגון: בדיקות נוירולוגיות ואורטופדיות. בעזרת התשאול והבדיקות הקליניות הטרפיסט יכול להעריך או לשלול האם מדובר בשריר תפוס או בבלט/ פריצת דיסק, בדלקת באיבר פנימי, במתיחה או קרע ברצועה, בשבר, בבעיה בכלי דם ועוד.

עכשיו אתם וודאי תוהים, אם את כל זה אפשר להעריך מתשאול ומספר בדיקות, למה צריך את הצילום? התשובה היא שלא צריך את הצילום!!! הבדיקות מספקות כיוון ברור לגבי האבחנה. במידה וקיים ספק מתוצאות הבדיקות הקליוניות יחד עם "דגלים אדומים" בתיאור המקרה, אז יש מקום לצילום על מנת לשלול פתולוגיות אחרות!

שימו לב: מטרת הצילום היא לשלול פתולוגיות, ולא על מנת לאבחן. (ישנם מצבים אחרים ברפואה שצילומי ההדמיה כן משמשים לאבחון הבעיה, אך הבעיה כבר ידועה מבירור קודם!)

לכל מי שקורא עכשיו את המאמר ואין לו פתולוגיה ידועה ברקע, אין סיבה שיעבור צילום הדמיה מכל סוג במקרה והופיעו לו כאבים לפני שעבר תשאול מקיף ומספר בדיקות קליניות מתאימות שיאששו את האבחנה. כידוע, הטיפול הרפואי מוגבל מאוד וכולל לרוב טיפול תרופתי, ניתוחי או פזיותרפיה אשר לא נותנים מענה הולם.

כאן נכנס המקום שלי כאוסטאופת בעל יכולת אבחנה רפואית גבוהה ומטפל במגע בשיטה רפאוית שמעלימה את הכאבים מן השורש ללא תרופות וללא דקירות.
אני מתשאל, בודק, מאבחן, מטפל, ורק אם באמת יש צורך לשלול משהו אפנה אתכם בצירוף מכתב לרופא המתאים.

נ.ב
אם כבר עברתם הדמייה כלשהיא וודאו לקחת איתכם את הדיסק, כך בעל מקצוע נוסף יוכל לעבור עליו במידת הצורך!

להתייעצות בכל כאב, אל תהססו.. תתקשרו.. אחרת תוקרנו.. לא חבל 😉

הורים שימו לב:

הסרטון הבא מדגיש כמה קריטי לא להקרין ילדים מתחת לגיל 15 בפרט וכמובן גם עבור בוגרים אם אין באמת הצדקה לכך!