אוסטאופתיה, כירופרקטיקה ופיזיותרפיה, מה ההבדל?

הידע הרפואי דומה אך הפילוסופיה והגישה הטיפולית שונים מקצה לקצה

רבים מכם וודאי תוהים, ובצדק!!
מהו בעצם ההבדל בין שיטות טיפול אלו?

לפני שנדון בשוני, דעו כי קיים דמיון וישנה חפיפה בין התחומים.
שלושת השיטות הינן פרא-רפואיות, תולדה ישירה של הרפואה המערבית ומושתתות על יסודותיה לרבות: אנטומיה, פיזיולוגיה, פתולוגיה, ביו מכניקה ועוד.

אז אם היסודות דומים, כיצד ייתכן שהשיטות כה שונות?
התשובה טמונה בגישה ובפילוסופיה שבבסיס כל שיטת טיפול.

האוסטאופתיה הינה הבכורה מבין השלוש ונוסדה בשנת 1874 ע"י רופא אמריקאי, ד"ר סטיל. בבסיסה ההנחות כי לגוף מנגנון ריפוי ותחזוקה עצמי והן כי מתקיימת השפעה הדדית של המבנה (השלד) על תפקודם של האיברים השונים. כך שבעיה בשלד תשפיע על תפקוד האיברים הפנימיים הקשורים אנטומית לאותו אזור ולהפך, בעיה באיבר מסוים עשויה להשפיע על השלד וליצור פגיעה בתפקוד כמו מגבלת בתנועה.
ייחודה של שיטת טיפול זו הינו בשימת דגש על טיפול בכלל מערכות הגוף ובחינת ההקשרים ביניהן. הפרת האיזון הפנימי בין המערכות היא זו שיוצרת את המחלות והכאבים שלנו.
הטיפול מתבצע בטכניקות ידניות מגוונות, עדינות ומדויקות. משך הטיפול נע בממוצע בין 45-60 דקות, פעם בשבוע.
הטיפול הינו אישי, מתבצע אחד על אחד ומתאים לכל הגילאים מתינוקות בני יומם ועד למבוגרים.
בטיפול אני משלב המלצות לפעילות גופנית מתאימה, תרגילים ושינוי תזונתי.

הכירופרקטיקה נוסדה ע"י אחד מתלמידיו של מייסד האוסטאופתיה, דיוויד פאלמר, אשר פיתח תורה משלו המציבה את מערכת העצבים במרכזה. הנחת היסוד הניצבת בבסיס הגישה הינה כי מערכת העצבים נמצאת בקשר עם כלל רקמות הגוף (אנטומית זה נכון), ומכאן כי במידה ותתקיים הפרעה במערכת העצבים תהיה לכך השפעה על הגוף. עוד הוא טען שאת המקור למחלות יש לחפש בעמוד השדרה.
הטיפול עצמו מבוסס בעיקר על מניפולציות ("קנאקים") לחוליות עמוד השדרה, וזאת במטרה להחזיר את האיזון למערכת העצבים.
משך הטיפול נע בממוצע בין 10-20 דקות, המטפל עובר בין הפציינטים במקביל.
כמו כן, ייתכן ותדרשו להגיע ליותר מטיפול אחד בשבוע (דרישה זו אינה אפקטיבית כלל ואינה מאפשרת לגוף את הזמן הנחוץ להגיב לטיפול).

הפיזיותרפיה התגבשה בתחילת המאה הקודמת, כאשר הפריצה וההכרה בתחום הגיעה בתקופת מלחמת העולם הראשונה שם עלה הצורך לשיקום פצועים רבים. הפיזיותרפיה בהתאם שמה את הדגש על שיקום אזורים פגועים והחזרתם לתפקוד. בטיפול נעשה שימוש בכלים ובמכשירים שונים, החל מכריות חימום, חשמל (TENS), טיפול ידני, מכשירים ייעודיים ותרגילים.
משך הטיפול נע בין 30-45 דקות, המטפל עובר בין פציינטים במקביל. תדירות הטיפולים נעה לרוב בין פעם לפעמיים בשבוע, מלבד מקרים בהם עולה צורך בשיקום אינטנסיבי.

 

כיצד לבחור בשיטת הטיפול המתאימה ביותר?

אין תשובה אחת נכונה, יתכן וכל אחת מהשיטות עשויה להתאים לכם ויתכן שאחרת תתאים יותר.
לעיתים שיטה אחת עלולה להרגיש לכם אגרסיבית מדי ביחס לאחרת, או שהטיפול נמשך על פני יותר מדי מפגשים ללא שיפור משמעותי, במצב זה כדאי לשקול לפנות לשיטת טיפול אחרת.

אני בחרתי להיות אוסטאופת כי בדרך זו אני יכול להשיג את השינוי המרבי והאיכותי ביותר וללא סיכונים מיותרים עבור הפציינטים.
בנוסף לכך אני מתחייב שבשיטה שלי תראו מקסימום תוצאות במינימום טיפולים ביחס לכל שיטה אחרת ואף מעניק לכם אחריות מלאה על כך!

בריאות ורפואה שלמה לך.