לנתח או לא? חובה לקרוא!

האם אתם יודעים מה יהיו התוצאות אחרי? האם לרופא יש אינטרס נוסף?

אם אתם עומדים לעבור ניתוח או שכבר עברתם, חשוב מאד שתקראו את מה שיש לי לספר לכם.
בשנים האחרונות אני פוגש בקליניקה פציינטים רבים במצבכם. אני יכול לומר בוודאות כי במרבית המקרים התוצאות קצרות הטווח וארוכות הטווח של הניתוח מראות כי הוא היה מיותר ולרוב גם לא פתר את הבעיה. כמו כן פעמים רבות מטופלים המגיעים לטיפול לפני הניתוח, נראה כי אינם זקוקים לו עוד, וזאת למרות המלצת הרופא לנתח.

חשוב לי שתדעו, אינני מתנגד לניתוחים ואף יוצא לי להפנות במידת הצורך להתייעצות עם הרופא המתאים במקרים מתאימים.
ההשוואה שאציג בפניכם היא בעיקר אל מול הניתוחים האורטופדיים אך השאלות נכונות לגבי ניתוחים בכל התחומים.

אז רגע לפני שאתם קופצים על הניתוח שהוצא לכם, ואף על פי שהציגו לכם כי זהו הפתרון הסופי ואין שום דרך אחרת שתוכל לעזור לכם, תעצרו ותשאלו את עצמכם את השאלות הבאות:
השאלה הראשנה ואולי החשובה ביותר, האם נערך אבחון מדויק על ידי הרופא? כלומר, האם האבחנה נכונה?
האם קיימות אופציות אחרות שכדאי לנסות לפני שמנתחים? 
האם יש אלטרנטיבה במקום ניתוח? אולי הרופא שלכם אינו מכיר את האלטרנטיבה! או שהוא פשוט לא טרח להציע לכם אותה – טיפול באוסטאופתיה למשל!
האם קיבלתי מספיק חוות דעת? ישנם רופאים שימהרו לניתוחים ויש כאלו שיעדיפו את הדרך השמרנית קודם וישמרו את האופציה הניתוחית רק אם באמת לא תהיה ברירה.
האם אני שלם עם ההחלטה לגשת לניתוח?
האם הניתוח מבטיח תוצאות? (בטווח הקצר ולאורך זמן)
האם לרופא יש אינטרס נוסף לנתח?
וכמובן, אל תשכחו לשאול את עצמכם (ואת הרופא), האם אתם יודעים בוודאות כיצד תצאו מהניתוח? 

אני מסכים ויודע שניתוח אכן יכול לפתור מצבים מורכבים ולרגע הכל יכול להראות "ורוד". אם זאת פעמים רבות אני פוגש פציינטים מספר שבועות עד שנים לאחר ניתוח מסויים, עם כאבים באזור סמוך לזה שנותח וגם באזורים מעט מרוחקים יותר.
דוגמא קלאסית למצב כזה שאני נתקל בו אלו ניתוחי דיסקים, כאשר היתה הקרנה לרגל מסויימת, ולאחר הניתוח יש הטבה (לזמן מוגבל לפעמים) וכעבור פרק זמן מופיע ההקרנה לגפה השניה, ובד"כ הוצע לאותם פציינטים ניתוח נוסף.
אלו לא המקרים היחידים, בנוסף אני נתקל בפציינטים אחרי ניתוחים שנשארו עם אותם הכאבים, כלומר כנראה נותחו ע"פ אבחנה שגויה.
מקרים נוספים הם פציינטים שמספר שנים לאחר הניתוח מפתחים כאבים במקום אחר בגופם וממש אפשר לראות את הקשר לניתוח ולהשפעתו על הגוף, אפילו הם יודעים להדגיש כי הכל הופיע בעקבות הניתוח.

אדגיש בפניכם מרכיב חשוב נוסף: רפואה איננה מדע מדויק.
לא קיימת וודאות בנוגע ליעילות הניתוח ולהשפעתו עליכם בטווח הקרוב והרחוק (בחלק מהמקרים).
ולעולם אל תשוו את עצמכם למקרה של חבר שעבר "ניתוח דומה", אין שני מקרים דומים! כל אחד ייצא מהניתוח אחרת.

דוגמאות לפציינטים שמנעתי עבורם ניתוח ע"י טיפול אוסטאופתי:

אשה בת 74, עודף משקל, שינויים ניוונים בעמוד השדרה, כולסטרול גבוהה, יתר ל"ד ושחיקה בשתי הברכיים. עתידה לעבור שתי החלפות ברכיים, בגלל השחיקה! עד היום, למעלה משנתיים וחצי אחרי הטיפול לא הוחלפה ולו ברך אחת (נכון לשנתיים וחצי אחרי).

אשה בתחילת שנות ה 60 עם תופעות של בריחת שתן במאמץ (כמו אפצ'י) ואבחנה של צניחת שלפוחית, היתה עתידה לעבור ניתוח לרצפת האגן והשלפוחית. למעלה משלוש שנים אחרי, עדיין לא עברה אף ניתוח ואין יותר בריחות שתן בעקבות הטיפול.

נער בן 11 עם תלונה של דלקות גרון חוזרות מגיל 4, כמעט כל חודש ומטופל בכל פעם באנטיביוטיקה לדלקת גרון. הוא הגיע מעט אחרי שהיה אצל אצל רופא אף אוזן גרון שאבחן כי השקדים מוגדלים ואולי יש לנתח. לאחר הטיפול השלישי (כחודש וחצי מהטיפול הראשון) אותו רופא בדק שוב ואישר כי השקדים אינם מוגדלים. בנוסף, מאז תחילת הטיפולים לא היו לו מקרים ממושכים של דלקות גרון, אלא ארועים נדירים יותר של יום עד שלושה ימים בלבד אותם עבר ללא שימוש באנטיביוטיקה (מלבד פעם אחת לאחר הטיפול הראשון). אציין כי האבחנה שלי לבעיית דלקות הגרון החוזרות שלו נבעו מעקמת שהתבטאה חזק באזור עמוד השדרה הצווארי, טיפלתי בעקמת וכך שיפרתי את מצבו.

 לעומתם, פציינטים שעברו ניתוחים לפני שהגיעו אלי:

בחורה בת 35 אירועי כאב גב תחתון מלווה בהקרנות לגפה ימין מזה יותר משנה, עברה ניתוח בדיסק בעמוד השדרה, כעבור מספר שבועות הופיע הקרנה ברגל שמאל מלווה בכאב גב תחתון והגבלות בתנועה. גם במקרה הזה כאשר היא עדיין בהחלמה מהניתוח הראשון הוצע האופציה של ניתוח, אך אז היא כבר הגיעה אלי לטיפול. מצבה היום מעולה, ללא הקרנות לאף אחד מהגפיים וללא הגבלות בתנועה. מיותר לציין מה היה קורה אם הייתי פוגש אותה לפני הניתוח הראשון!

גבר בתחילת שנות ה 50 עם כאב דו"צ בבטן תחתונה, יותר בימין. בצילום CT נראה בקע מפשעתי דו"צ ונותח על פי האבחנה הזו. כ 5 חודשים לאחר הניתוח הכאב נשאר אותו הדבר ואף התגבר. המשמעות: טעות באבחנה, אל אף תוצאות ה CT. ע"י תשאול מקיף ובדיקות קליניות היה ניתן לשלול את האבחנה השגויה. הגבר נמצא בהמשך בירור רפואי.

גבר, בתחילת שנות ה 40, הגיע אלי עם כאב קבוע בגב תחתון בצד ימין שמקרין לאורך כל הרגל. הכאב קיים מזה חצי שנה והתגבר מאד בחודשיים האחרונים. לפני שנתיים עבר ניתוח דיסקים בגב התחתון L4-L5 בדיוק באותו אזור שכעת הוא חש את הכאבים. גם הפעם הרופא כבר הסביר לו שרק ניתוח יציל את מצבו. בעזרתי, שיניתי לפציינט יחד איתו את אורח החיים ותוך מספר טיפולים חל שינוי ניכר במצבו, כך שהיום הכאב אינו קבוע וממשיך להשתפר. מה לדעתכם היה קורה אילו היה פוגש אותי לפני הניתוח הראשון?

פציינט שעזרתי לו לכוון אותו לפרוצדורה הנכונה:

גבר בתחילת שנות ה 70 עם תלונה של כאב בברך בחלק הפנימי כתוצאה מסיבוב הברך מלפני שנה וחצי!! הפציינט אף הספיק לגלוש סקי עם הברך כחצי שנה אחרי,  לאחרונה (לפני שהגיע אלי) הכאב מעט החמיר בעיקר בכיפוף (מוגבל וכואב) ובעליה במדרגות. בהדמיית MRI בחודש הקודם הודגם בבירור קרע במניסקוס המדיאלי (הפנימי) עם קרע ברצועה הפנימית (MCL), יתר החלקים שמורים, אף צויין שהמרווח הבין מפרקי בגדר הנורמה, המשמעות היא שאין שחיקה משמעותית של הסחוסים (המניסקוסים).
בבדיקה קלינית שלי הממצאים תאמו את אלו של ה MRI של קרע במניסקוס וייתכן גם ברצועה, אך ללא עדות לכאבים משחיקה.
למרות זאת, לפציינט הוצא באופן חד משמעי ניתוח החלפת ברך!!! ריבונו של עולם, למה?? הכאב המתואר ע"י הפציינט הוא של קרע במניסקוס יחד עם אבחנת MRI שמאשרת זאת. הנחתי את הפציינט ל"התעניין" באופציה ניתוחית קלה יותר, פרוצדורת ארטרוסקופיה לתיקון הקרע במניסקוס.
לאחר שעבר את הארטרוסקופיה יחד עם החלמה מהירה מאד (מכוון שהפרוצדורה פשוטה יותר), חזר לתפקוד מלא וללא כאב, והכי חשוב ללא ניתוח החלפת ברך מיותר!

 

חשוב: מכירים אדם לפני ניתוח? שתפו עימו את המידע ותראו איך הוא/היא יוקירו לכם תודה ענקית!

* הערה: אינני מתכוון לניתוחים מצילי חיים באף חלק במאמר